donderdag 10 april 2014

Politiek, Liefde en Geschiedenis

De klok tikt...
Het is weer een poos geleden van mijn laatste blog. Hoe snel kunnen de weken voorbijgaan. Het is heerlijk weer, en ik heb mijn liefde om buiten te zitten herontdekt. De schommel van pa kado gehad, draagt daar zeker aan bij.  Het is weer enige weken geleden dat ik mijn laatste posting deed. In die tijd is er veel gebeurt. Mijn galblaas werd verwijderd, maar laat me voorop stellen dat dat zeker geen gevolgen heeft voor mijn gave om mijn gal te spugen. Ik was gastspreker tijdens de Global Classrooms in New York. O ja, ik vierde ook mijn verjaardag, verzorgde het eerste televisie programma van de partij Info Echt, had een succesvolle ervaring met de Suriname Girls Summit, o ja, er was ook nog de installatie van een kern en eerder deze week was ik te gast in To The Point. Nu ik het zo opschrijf, besef ik dat ik niet mag klagen over mijn actief zijn. Natuurlijk had elk van deze activiteiten een of meerdere onvergetelijke momenten of lessen. Want, ik geloof er altijd in dat elke ervaring in dit leven je verrijking met kennis, ervaring en vaker nog drive om zaken te verbeteren en te veranderen. Ook nu heb ik dus mijn deel aan scholing in onze mastschappij niet gemist.  Maar laten we beginnen met de operatie van mijn echtgenoot, vier weken nadat ik zelf was geopereerd. 

Gezondheidszorg: een papierenwinkel
 Laat me voor op stellen dat er niets op te merken valt op onze chirurg en artsen noch de verpleegsters, fantastisch! Maar o mijn gunst voor je zaken rond zijn voor opname moet de papierenwinkel eerst gevoed worden. En dat is geen eenvoudige taak, elke instantie of persoon betrokken bij je behandeling moet een eigen garantie brief en die brief moet door drie ministeries getekend worden. Ik heb echt alle waardering voor het administratief personeel dat in staat is dit binnen enkele dagen te klaren. Eindelijk was dus het dossier aan garantie brieven in orde. Nu slechts wachten op de dag van opname, het is allemaal rond. Dat dachten we tenminste. Hoe anders bleek het toen we ons aanmeldden op de opnamedag. Ja, ondanks alles vantevoren was ingediend en verwacht werd georganiseerd was, bleek dat dus ietsje anders te gaan."Ja, u kunt wel recht hebben op die klasse, maar ja we hebben die niet beschikbaar. U moet dus een klasse lager en misschien dat u als er een kamer vrijkomt u verplaatst zou kunnen worden." 'Zou kunnen worden' mijn haren stonden recht overeind! "Zou kunnen", hoe kan je zo omgaan met het recht van iemand. Het automatisme waarmee dit gezegd wordt en het gevoel dat grenst aan overtuiging dat het normaal is en geen discussie behoeft als je iemand zijn recht ontneemt. Ik bedoel ja flexibiliteit kan er altijd zijn, maar zoals ik ook aan de verpleegsters uitlegde aantasting van het recht van de een leidt automatisch tot de aantasting van het recht van de ander. Want als iemand die in de eerste klas let liggen in de tweede klas wordt geplaatst gaat iemand van de tweede klas geplaatst worden in de derde klas en hij die in de derde klas moest die....verhuist naar de gang! Op dat moment drong het ook tot me door dat we in Suriname haast gewend zijn geraakt om het genot van ons recht op wat dan ook niet meer te zien als een recht maar een genoegen. Niet te zien als iets dat we moeten afdwingen, maar als iets dat we mogen afsmeken. Want als je het eist, dan ben je onredelijk! Laat mij dan maar onredelijk zijn, recht is recht! Want hoeveel blijft over van de rechtstaat als je als burger blij moet zijn als je mag gebruik maken van je recht? Dan is de dag niet ver meer dat je niet weet als je morgen in een rechtstaat opstaat of niet! Het enig verzet daartegen is steeds geen genoegen te nemen met minder dan je recht en anderen te geven waar ze recht op hebben, niet als een gunst, maar als je plicht! Ja de opname geschiedde dus in een klasse lager dan we recht hadden, want de optie om dan maar te vertrekken en een andere operatie afspraak te maken was niet redelijk. De kalender van de chirurg is namelijk vier weken vooruit al volgeboekt. Schrale troost was dat bleek dat we ons leed deelden met anderen die ook voor de haast onmogelijke keus gesteld waren, om indien ze zo graag van hun recht gebruik wilde maken, maar een andere dag terug te keren. Ja het is verwachtbaar dat haast iedereen, als het niet iedereen is, dan eieren voor zijn geld kiest en maar ligt op het aangeboden bed in de hoop zo snel mogelijk geopereerd te worden en als de wind zo gezwind weer terug te keren naar het heerlijk bed thuis. Gedeelde smart is halve smart en stelt ons in staat te lachen om het belachelijke van de situatie. Gelukkig verliepen alle andere processen en procedures goed en van de drie dagen dat hij doorbracht in de inrichting, had hij twee het genot van zijn klasserecht. Moeten we zeggen: Gelukkig of hij behoorde tot de gelukkigen. Moeten we er dankbaar voor zijn of moeten we zeggen aan de slag en laten we kijken en ernaar werken dat deze situaties niet meer voorkomen en dat elke Surinamer zonder twijfel gebruik kan maken van zijn of haar recht? Ik zeg het laatste: Aan de slag! Onderzoek en verbeter! Maar hoeveel kans is daarop als nu blijkt dat hoewel er vette premies uit onze salarissen worden ingehouden voor de ziektekosten verzekering, de beleidsmakers hebben besloten om de ziekenhuizen niet langer te betalen. Onze gezondheidszorg hangt aan een zijden draadje. Ziekenhuizen luidden de noodklok en de regering uit holle beloften voor het bouwen van nog meer ziekenhuizen, zijn we echt zo verstandelijk beperkt dat we daar in zullen trappen?! Hoe verantwoordelijk ben je als je gokt met de gezondheidszorg!

 Suriname, mijn geboorteland! 
Maar goed, laat mij over wat vrolijker dingen schrijven. Vanaf ik klein ben ken ik momenten waarbij bepaalde figuren mij en mensen als mij, het Surinamer zijn miskennen. Niets is echter minder waar! Mijn stamboom onderzoek toont aan dat ik, mijn familie, er al vele eeuwen ben, veel langer dan die enkelingen die willen doen alsof dit land van hun alleen is. Het begon met Jaime del Castilho ergens  eind 1600. Mijn voorouders zijn dus rond de 375 jaar geleden reeds hier neergestreken en hoewel velen door de eeuwen heen door zijn getrokken naar andere gebieden in deze wereld, zijn we nog steeds hier.  Wat een geschiedenis om het allemaal te herontdekken. Ik heb me al zolang voorgenomen om die historie eens goed te gaan opzoeken en optekenen, maar jammer genoeg nog geen tijd gevonden ervoor. Ja, ik weet het, ik moet de tijd gewoon maken. In die 375 jaar hebben wij rijkdom en armoede gekend, vreugde en verraad. Veel lessen om te leren denk ik zo. En als ik eraan denk dat dit slechts om 1 tak van mijn oorsprong gaat, dan besef ik andermaal hoe bijzonder het leven wel is. Maar goed, een ding staat vast, niemand kan mij met enig realiteitsbesef vragen als ik wel een echte Surinamer ben. De komst van mijn voorouders is verantwoordelijk geweest voor de komst van een ander deel van mijn voorouders en de voorouders van anderen. Zonder de een was de ander niet, dat is voor mij de belangrijkste les! Ons heden en onze toekomst zijn de som van ons gezamenlijk verleden en ieder van ons  zijn aanwezigheid hier vandaag is het gevolg van besluiten genomen door anderen in het verleden en daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn!

Verder nog...

Laat mij ook nog even voor ik afsluit mijn bijzondere ervaring met jongeren in de afgelopen maand delen. Het begon met mijn keynote speech voor jongeren in de Global Classrooms in Manhattan, New York. Jongeren die zich nu al jonge leeftijd buigen over problemen en hindernissen waarmee hun leeftijdsgenoten in andere delen van de wereld worden geconfronteerd en die daar samen verandering in willen brengen. Ze voelen zich mede verantwoordelijk voor de verbetering van de wereld. Dan mijn discussie met een aantal jonge vrouwen, studenten die ik begeleid bij het schrijven van hun thesis, die dromen van een beleid dat gebaseerd is op eerlijkheid en rechtvaardigheid en inzet naar capaciteit. Die onderzoek doen naar allerhande zaken waarmee ze hopen een bijdrage te leveren aan die broodnodige verandering. En dan het afgelopen weekend de gedachtenwisseling met Surinaamse meisjes tussen de 13 en 18 jaar die allemaal ongeacht wat hun individuele droom, de wens te kennen geven om ondersteuning en verbetering te brengen voor die delen van onze samenleving die lijden. Ze willen president worden, forensisch onderzoeker, notaris, advocaat, rechter, accountant, mode ontwerpster en actrice, maar ook leerkracht en arts. Ze willen reizen naar verre landen, oude culturen bestuderen en zo bijdragen aan de kennis over zichzelf en allen die hier wonen om zo bij te dragen aan de realisatie van niet alleen hun droom, maar de droom van ons allen: WELVAART EN WELZIJN VOOR ONS ALLEN, NU EN IN DE TOEKOMST! Aan ons allen de opdracht hen die mogelijkheden op duurzame wijze te bieden! Ik ga aan de slag daarmee, en ik hoop u ook!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten