vrijdag 6 juni 2014

Stilte na de storm of stilte die de storm vooraf gaat....

Het is rustig, tenminste ik heb het niet zo druk als de afgelopen weken. Ik verwacht wel dat dat zal veranderen, maar voor nu geniet ik er wel even van en het is goed om bij te tanken aan energie.  De afgelopen dagen heb ik in alle rust wel een aantal nieuwe leden en symphatisanten mogen registreren. Eergisteren was dat een remigrant uit Nederland, ook een buurman was eronder en gisteren een hele sterke jongerenwerker. Zoals ik het zei aan mijn mede bestuursleden, de aanwas van deze personen is een geschenk, want ze kunnen indien goed ingezet een heleboel voor ons betekenen.
Gisteravond had ik daarom ook een bijeenkomst met een kleine groep om onze strategie en campagneplanning up-to-date maken.

Verplichte vrouwen en Suralco sluit

De afgelopen dagen is het nieuws beheerst door de noodzakelijkheid van vrouwen in de politiek, maar nog meer door de mogelijke sluiting van Suralco. Het laatste bracht de president onder de aandacht van het parlement afgelopen donderdag. Hierbij schroomde hij niet plots te vragen  naar een nationale opstelling, daar waar hijzelf de hoofdschuldige is aan een zeer a-nationale opstelling en het uitmaken van elke kritiek vanuit andersdenkenden voor verraad, vijandig etc. Nu praat hij over een nationale opstelling, maar ik ontkom er niet aan dat hij slechts poogt dit grote debacle onbekritiseerd te laten door die volksvertegenwoordigers die niet in paars gehuld zijn. Dat hij probeert om de besluiten die hij neemt op de schouders van anderen te leggen zodat hij daar achteraf niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Feit is dat het een heel ernstige kwestie is en dat vele gezinnen hun brood op het spel staat. Ik denk niet dat het verstandig is om accoord te gaan om een multinational te subsidieren. Met het grote bedrag dat daarmee blijkbaar gemoeid zou gaan, zou het beter zijn om het te investeren in mogelijke werkverschaffings projekten en onze energievoorzieining veilig te stellen. Het frappante is dat het antwoord op de brief vanuit de multinational op 13 juni binnen moet zijn en dat de president rustig besluit om naar Brazilie te vertrekken ter bijwoning van de openingswedstrijd van de WK op 12 juni. Hoe serieus moet je zo iemand nemen??

Dan is er dat van meer vrouwen in de politiek, waarbij de pseudo voorstanders en openlijke tegenstanders dat heel mooi een draai hebben gegeven door het idee te wekken dat een onterechte verplichting gelegd zal worden op iedereen om vrouwen te verplichten op lijsten te komen, terwijl ze toch al zo druk bezig zijn om vrouwen daar te krijgen. Wel, ik zit aan die tafels met al diegenen, oppositie en coalitie, die dat idee willen wekken en niets is minder waar. Vaak denk ik zelf dat ze niet eens begrijpen hoe ze het moeten doen en ze doen ook geen moeite om het te begrijpen. Ze grijpen naar cultuur als excuus dat er geen vrouwen worden betrokken, dat er geen vrouwen zijn die willen en tegenwoordig wordt ook regelmatig het woord 'capaciteit' in de ring gegooid. Om met het laatste te beginnen, ben ik overtuigd dat het van nul en generlei waarde is. Niet omdat ik er geen voorstaander van ben, neen integendeel, ik zou zelf nooit gaan voor een functie waar ik de capaciteit niet toe heb en noch zou ik een ander, man of vrouw,  voordragen voor een functie waar die niet van nut zal zijn. Maar diegenen die dit nou hanteren hebben denk ik nimmer dat criterium gehanteerd bij het samenstellen van kandidatenlijsten. Nimmer! Het enig criterium is namelijk hoeveel mensen je op de been kan krijgen om te stemmen voor de partij, hoeveel schade het niet kandideren van jou de partij eventueel zou kunnen brengen (dus je chantage kracht eigenlijk). Ik heb nog nooit meegemaakt dat aan kandidaten in spe gevraagd wordt om hun voornemens en plannen voor de komende vijf jaar te presenteren alvorens besluiten kunnen worden genomen voor de kandidering.

Dus om nu te praten over capaciteit, neen dat vind ik echt flauw! Zij die nu doen alsof zij kunnen bepalen als vrouwen het wel zullen kunnen, zijn zelf niet in staat gebleken afdoende antwoorden te formuleren op de problemen die ons land al decennia teisteren. Dat wil niet zeggen dat ze niet hun best hebben gedaan, maar het is onvoldoende gebleken. Zouden ze dan niet moeten beseffen dat het actief meewerken aan meer vrouwen aan de besluitentafel, mogelijkerwijs een dergelijke aanvulling in visie en beleid zal leveren, die ons beter in staat stelt afdoende antwoorden te formuleren op de uitdagingen van nu en in de toekomst. Ik ben overtuigd dat meer vrouwen zal leiden tot betere planning en voorkomen dat je voor 7 uur wordt uitgenodigd, maar de heren pas om 8 uur binnenwandelen. Dat je effectiever en efficienter zal vergaderen en zeker niet na 11 uur savonds, urgente situaties nagelaten. Ik zou nog een heleboel hier kunnen neerpennen uit eigen ervaring, maar laat me volstaan met te zeggen dat ik zelf ook niet volledig overtuigd ben van het instellen van quota wetten op dit moment, doch dat dat wel betekent dat er actief en pro-actief gewerkt moet worden aan vrouwen om aan de hoofdtafel te participeren en de daarbijbehorende aanpassing van de 'macho'cultuur in politiek. Het zal ten voordele zijn van de gehele samenleving.

Het is een mooie ochtend  en er is veel te doen. No time to waste!
Geniet ze!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten