vrijdag 3 januari 2014

2014: Dromen worden Realiteit?


Het is nu al de derde dag van het nieuwe jaar en het is duidelijk dat de klok tikt ja, er is geen tijd te verliezen. Zoals velen met mij heb ook ik een aantal goede voornemens en doelen die gerealiseerd moeten worden. Ik moet toegeven dat het me toch wat moeite heeft gekost ze allemaal neer te pennen, vanwege de angst dat je ze niet zult halen en dan teleurgesteld zal zijn. Vreemd, vroeger kende ik dat niet. Ik ging zonder twijfel voor waar ik in geloofde.Waarom zou ik nu dan twijfelen en bewust de vrees moeten afwerpen voor ik mij durf te committeren aan doelen en realisatie van dromen?
Zou het liggen aan het feit dat we in een tijd leven waarin we dagelijks beleidsmakers horen verkondigen dat niets zeker is en het niet de taak van hen is om zekerheden te creeren? Of zou het liggen aan die politici die ik hoor verkondigen, vanochtend nog in een aktualiteiten programma op een bekend radiostation, dat corruptie niet bestaat zolang het niet bewezen is en dat hij zich niet geroepen voelt onderzoek te vragen als er geen bewijzen zijn en vooral als het betekent dat zijn bevriende partijen in problemen kunnen komen?

Mijn koers staat vast!

Wat het ook mag zijn, ik ben voornemens om die persoon te zijn  en te blijven die staat voor wat ze zegt en onbevreesd gaat voor waar ze in gelooft. Over een jaar zijn er verkiezingen en tegen deze tijd volgend jaar zullen velen van ons reeds in een roes verkeren waarbij we geen oog meer zullen hebben voor splinter of balk in eigen oog. Voor we zover komen is het belangrijk dat we ons referentiekader heel scherp stellen, zodat we een keuze kunnen maken in het belang van ons mooie land en dus vanzelfsprekend ook in het belang van onszelf en onze kinderen en hun kinderen. Welke rol zal die van u zijn? Ik weet waar ik voor ga:
1. Corruptiebestrijding en Good Governance
2. Meer vrouwen in de actieve politiek
3. Kwalitatieve en verhoogde representatie en participatie van jongeren in de politiek
4. Groen Suriname

Corruptiebestrijding en Good Governance

De huidige situatie is ten hemel schreiend, dat behoeft geen betoog. En ik heb me hier al vaker over uitgesproken, laats nog in To The Point (http://www.apintie.sr/vidi.php?vid=8910 ). Er wordt alles aan gedaan door de huidige machthebbers om het zo te houden en dat is niet verwonderlijk, want zij profiteren ervan. Gaat u maar even na hoe van de een op de andere dag hun kapitaal is toegenomen, ze rondrijden in de duurste autos op staatskosten, vergunningen voor familie en vrienden, grote paleizen verrijzen en allerlei nieuwe bedrijven worden door hen opgericht met voorkennis van op handen zijnde projecten. Nog erger internationale fondsen worden aangewend voor prive ondernemingen, die dan via slinkse weg worden omgebouwd tot parastatale instellingen, waarbij er wederom geld gemaakt wordt. Maar goed, u weet het allemaal zelf wel en misschien nog beter dan ik. Geen enkele Surinamer en zij die ons land een warm hart toedragen en daadwerkelijk Suriname een oprechte kans wil geven om tot ontwikkeling en bloei te komen kunnen hier genoegen meenemen. Wij die elke Surinamer de gelegenheid wil bieden om zijn of haar dromen te verwezenlijken, zijn het eens dat we aan bovengenoemde handelingen een abrupt einde moeten brengen.
Om dit te doen zijn er verschillende zaken van belang.

Bewustwording

Nummer 1 is de bewustwording.  Iedereen moet begrijpen wat corruptie is en wat de vernietigende effecten zijn voor ons allen. Belangrijk is te weten dat in tegenstelling tot wat er gepredikt wordt door de huidige machthebbers als zou je niets mogen zeggen als je corruptie vermoedt, zolang je geen bewijzen hebt, kan ik u zeggen dat het tegendeel waar is. Een actief volk maakt gebruik van haar recht op vrije meningsuiting en geeft invulling aan haar plicht tot kritisch volgen van de handelingen van elke regering en haar vertegenwoordigers. Daarbij hoort het aan de alarmbel trekken bij vermoedens van corruptie, aanwijzingen dat er tegen de regels gehandeld is, gebrek aan transparantie bij besluiten, benoemingen die niet voldoen aan de basis criteria etc. We moeten zeggen wat we zien en horen om zo transparantie af te dwingen en die transparantie komt door onderzoek. Het is toch logisch, alles begint met een vraag of vermoeden.
Na het stellen van de vraag zal elke verantwoordelijke regeerder, die staat voor good governance en corruptiebestrijding, gelijk vragen aan de bevoegde authoriteiten om over te gaan tot onderzoek. Dit is in het belang van de staat Suriname en van het individu.  Ja want ook de persoon van wie vermoed wordt dat die corrupt heeft gehandeld is gebaat bij het onderzoek. Als het niet zo mocht zijn, blijkt dat namelijk uit onderzoek! Dat is het belang van onderzoek en daarom moet onderzoek geschieden bij het geringste vermoeden van ondeugdelijk handelen. Elke weigering daartoe, verschuiling achter drogreden  of excuus om het niet te doen is slechts een bevestiging van een corruptiefaciliterend beleid. Van de politici die zich daaraan schuldig maken is niets goeds te verwachten!!

In mijn volgende posting zal ik verder ingaan op hoe dit onderzoek dient plaats te vinden. Luistert u intussen heel goed naar de politici en hun standpunten aangaande corruptie. En als u iets ziet dat volgens u niet correct is, meld het! Ik doe het via: http://da91.org/index.php/stop-corruptie . Mijn droom is een corruptievrij Suriname en daar bouw ik aan in 2014 en ga ik voor in 2015! U toch ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten