vrijdag 3 juli 2020

Integer Leiderschap onze enige troef voor herstel!

Een zucht van verlichting ging door het land toen na de verkiezingen van 25 mei bleek dat Desi Bouterse en de zijnen binnen enkele maanden niet meer de scepter zouden zwaaien in ons land. De samenleving had haar deel gedaan om de kans voor schoon schip en een eerlijke nieuwe bladzijde voor Suriname te creëeren. De verzilvering van deze kans is echter aan diegenen, de politieke partijen en hun leiders, die de nieuwe regering vorm wensen te geven. 

Een nieuw begin
Om het nieuwe begin te maken zijn er een aantal voorwaarden. Een van ze is sowieso dat je niet dezelfde fouten herhaalt uit het verleden. Fouten die ons land en dus onze gezamenlijke belangen ernstig schaden. Een hiervan is steeds geweest dat wij een president hadden, Desi Bouterse, die een internationaal opsporingsbevel voor drugstransport evenals een veroordeling voor moord op zijn naam draagt. Dit was niet alleen een smet op onze totale samenleving, maar ook een belemmering om de functie van president naar eer en geweten en volledig uit te voeren.

Verkiezing van de President en Vice-President
Op weg naar de Nieuwe Republiek is het belangrijk dat wij geleid worden door personen die voldoen aan de vereisten van onze Grondwet. De huidige Grondwet kent bepaalde bevoegdheden en verantwoordelijkheden toe aan de president in hoofstuk 12 artikel 90-112.
Behalve de algemene eisen waaraan de kandidaat president en vice-president moeten voldoen zoals aangegeven in artikel 92  wordt er ook een eed afgelegd ( zie Artikel 93). Heel markant zijn in deze eed dat er niets beloofd, gegeven is of zal worden door de gekozen president/vice-president. Een copie van de eed zal ik hieronder insluiten. Ik vraag u elk onderdeel goed te lezen, en u af te vragen wat dat in praktijk hoort te betekenen.

Belangrijk is ook artikel 94, 95 en 96 waarin duidelijk is vermeld dat de president en vice-president geen functies in o.a. het bedrijfsleven etc mogen uitoefenen. En dat zij geen aandeel mogen hebben in welke onderneming dan ook. En dit is heel belangrijk... zij mogen niet rechtsstreeks noch zijdelings deelhebber zijn in enige concessie of onderneming van welke aard ook in Suriname gevestigd of aldaar bedrijf uitoefenende.

Wanneer wij dus kijken naar kandidaten voor de invulling van deze functies dan moeten wij dat heel goed nagaan. Concessiehouders en/of eigenaren en aandeelhouders van grote ondernemingen kunnen geen kandidaat zijn, gewoon omdat zij niet voldoen aan de wet. En het is met reden in de wet. De reden heeft te maken met ervan verzekerd zijn dat de president/vice-president besluiten neemt zonder daarbij zijn eigen bedrijf of concessie te willen beschermen en/of te bevoordelen ten nadele van de rest van de samenleving. Neem nu bijvoorbeeld als je een president/vice-president hebt die een hout concessie heeft en de regering nu moet overgaan tot het verbieden van de export van rondhout, dan is het verwachtbaar dat deze president/vice-president een stevige stok zal steken voor dit voornemen. 
Hij zal misschien zelf de andere rondhout exporteurs vroeg informeren tav confidentiele besluiten binnen de regering om zodoende al vroeg middels allerhande chantage technieken het voornemen te doen zinken. 

De opdracht aan de DNA leden die voordrachten wensen te doen voor President/Vice-President en ook diegenen die voor hen wensen te stemmen is om terstond zich te begeven naar KKF teneinde een gedegen onderzoek te doen naar het al dan niet voldoen aan deze belangrijke grondwettelijke eis door de voor te dragen kandidaten! In het kader van transparantie zien wij graag een document vanuit het KKF waaruit duidelijk blijkt dat een dergelijke persoon voor geen enkel bedrijf of concessie geregistreerd staat.  
Onze DNA leden MOETEN deze taak heel serieus nemen en persoonlijk voor hun keuze instaan! Er staat teveel op het spel voor onze toekomst.

Verschonen van ons internationaal imago
Een belangrijke belofte en verwachting van de vele stemmers tegen paars is dat de nieuwe regering het internationaal imago van Suriname verschoont. Wij, Surinamers, zijn er moe van om in elk rapport (o.a. van internationale organisaties) te moeten lezen dat wij een president hebben met een internationaal opsporingsbevel op zijn naam en een veroordeling wegens moord.  Behalve dat heeft een dergelijk imago ook gevolgen voor het aantrekken van investeerders, die vooral nu zo broodnodig zijn. 
En waarom? Omdat het een grote mate van instabiliteit, onzekerheid uitstraalt. Het straalt ook een gebrek aan respect voor de internationale rechtsorde uit. En hoe wil je daar, internationaal, serieus genomen worden als je als land propageert dat de hoogste functies in het land beschikbaar zijn voor voortvluchtige criminelen. 

Eerlijk onbevlekt leiderschap enige troef 
Wie het nog niet besefte voor de verkiezing is nu wel met de neus op de feiten gedrukt wanneer het aankomt op onze financieel-economische status. We dreigen als wanbetalers te worden geboekt in de internationale financiele wereld. De downgrade naar "C" status laat daar geen twijfel over bestaan. Op het financieel-economisch vlak wekken wij dus als land geen enkel vertrouwen. Maar de komende regering zal desondanks investeerders moeten aantrekken en mogelijke financiele ondersteuning. Daarvoor zal zij vertrouwen moeten wekken bij de wereld. Vertrouwen dat zij van goede wil is en oprecht en eerlijk het puin wil ruimen om de Nieuwe Surinaamse Republiek vorm te geven. Het enige dat wij als Suriname zullen hebben is zoals mijn moeder mij het altijd zegt: Onze goede naam en eer!
Dat betekent dat de leiding van ons land in handen MOET zijn van eerlijk, integere, onbevlekte en deskundige leiders. Onze naam is alles wat wij hebben, het is onze enige troef!

Het behoort tot de verantwoordelijkheden van de President/Vice-President hier terdege bewust van te zijn. De verantwoordelijkheden die op weg naar de Nieuwe Republiek volledig en ongehinderd ingevuld moeten worden. 
Artikel 101 geeft aan dat de President de leiding heeft over de buitenlandse politiek en belast deze met het bevorderen van de ontwikkeling van de rechtsorde. Om hier goed uitvoering aan te geven moet de kandidaat dus aan verschillende eisen voldoen: o.a. vrij van elke nationale en internationale veroordeling en opsporing. De nieuwe president/vice-president moeten vrijelijk over de gehele wereld kunnen reizen om zaken te doen voor Suriname. Ook naar Frankrijk, Nederland en de VSA. De nieuwe president/vice-president moet met gezag zijn/haar stem kunnen laten horen en op alle officiele foto's een zichtbare en respectvolle plek krijgen. Dat is nodig om effectief ons internationaal imago te verschonen. Alle instanties (regionaal en internationaal) moeten onbevreesd en zonder terughoudendheid zaken doen met onze gekozen president en vice-president.

De partijen die de nieuwe regering gaan vormen, dienen als ze serieus hun beloftes willen houden maar meer nog daadwerkelijk het menen met het belang van Suriname hier terdege rekening mee moeten houden. Wij hebben dit helder en duidelijk aangegeven bij de consultatie ronde enige weken geleden.  

Ook u heeft niet alleen het recht een oordeel te vellen over de gestelde kandidaten, het is uw plicht te eisen dat zij voldoen aan de Grondwettelijke vereisten en het profiel dat daaruit voortvloeit. Blijft alert en laat het horen!
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten