zondag 4 mei 2014

ALL HANDS ON DECK!

Aan de juiste kant staan!

Een prachtige ochtend in Wanica. Vanmorgen vroeg hebben Rudie en ik Todd gebaad. Dat was nodig, maar toch wat meer, nadat wij hem gisteren uit de 'grang-grang' moesten tillen naast het kanaal. We deden het overigens met veel plezier, dat hondjetillen, want het was een grote opluchting hem terug te vinden. Toen we thuis kwamen van Saramacca gisteren sloeg de schrik ons om het hart. De gewoonlijke verwelkoming van Todd bij de poort bleef uit. Mijn hart stond stil. Wat was met onze trouwe viervoeter gebeurd? Op blote voeten haastte ik me over het erf, zoekend naar Todd. Geen spoor. Met de moed der wanhoop begon ik hem toen maar te roepen... en daar zag ik achter het hekwerk, naast de kreek, een rode glinstering en toen die oogjes met zoveel hoop erin. Ja we hadden hem gevonden. Nadat ik erheen was gesneld en mijn armen had gewrongen door het ijzerwerk, kon ik hem alvast vastpakken. Vereende krachten bleken nodig om hem te liften naar boven en over het hek te tillen en echt het was 'all hands on deck', want hij is echt wel rond de 20 kilos! Niemand zo blij als Todd dat hij weer de bekende grond onder de voeten had! En wij ook natuurlijk, want allerlei doemdenkbeelden waren reeds in ons opgekomen in de korte tijd dat we hem niet konden vinden. Vandaag zullen Rudie en ik ervoor zorgen dat het nooit meer mogelijk is voor hem om aan de verkeerde kant van de muur terecht te komen. We hebben al alle materiaal daarvoor in huis gehaald en doen het gelijk na het eten vanmiddag. Ja voorbereiding en uitvoeringsmethode hierbij zijn van groot belang.

Het Politiek Vaarwater

En dat brengt me gelijk op de politieke wederwaardigheden van de afgelopen week. Ik moet toegeven dat ik de afgelopen week meer dan daarvoor me heb gerealiseerd dat politicus zijn met het doel verbetering en verandering voor iedereen te bewerkstelligen geen eenvoudige taak is. De keuzes en overwegingen die gemaakt moeten worden, kunnen heel scherpe kanten hebben en je moet oppassen dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Nu is het moment waarop je moet vaststellen waar je echt voor staat, hoe je het gaat bewerkstelligen, waar je de steun gaat vinden en tot hoever je bereid bent te gaan. Het is daadwerkelijk een jaar voor de verkiezingen en de contouren beginnen zich af te tekenenen.
De week begon met de begrotingsbehandeling. Vele parlementariers legden de vele corruptieve handelingen van deze regering bloot en dit werd bevestigd in het rapport van de Centrale Lands Accountants Dienst. Een beleid slechts gebaseerd op overtreding van elke wet en regelgeving, vriendjespolitiek en onverantwoord uitgaven beleid. De recent uitgezette Somohardjo van de Pertjajah Luhur maakte het allemaal nog interessanter door wat schandalen uit de doeken te doen en vergiffenis te vragen voor zijn stemgedrag tijdens de amnestie wetgevingswijziging. Ik denk dat weinigen het laatste erg serieus namen. Ik ook niet. Bovendien denk ik dat de tijd van excuses aanbieden en gezellig verdergaan voorbij hoort te zijn. Aan elke handeling zijn consequenties verbonden. Kijk maar naar de recente IDOS peiling, die zegt niets dat ik niet al wist. Het bevestigt wat ik al maanden middels gepubliceerde artikelen en afgestane interviews aangeef: het vertrouwen in de politiek is naar nul! De bal ligt op het veld van de politiek om dat vertrouwen te herstellen. De verkiezingen in 2015 vormen een unieke gelegenheid daarvoor.

Verdienen van het vertrouwen

En nu de bal op het veld van de politiek ligt, ligt het dus ook op mijn veld, zolang ik een rol wil spelen in de politiek en deze zie als een middel om verandering ten goede te brengen in deze samenleving. En dat is het nu juist, want als ik kijk naar de bewegingen om me heen, dan vraag ik me af, hoe ik in mijn eentje zorg kan dragen dat we op de goede weg gaan en blijven. Een simpel antwoord is dat ik het in mijn eentje niet zal kunnen, ik zal mezelf op de goede weg kunnen houden, maar niet het geheel daartoe kunnen bewegen. Wat heb ik ter beschikking om toch die zware taak voort te zetten? De partij DA91. Ik ben namelijk ondervoorzitter. Maar dat betekent wel dat iedereen die hetzelfde als mij wil, nu zijn/haar wil moet tonen om samen met mij, deze immense taak ten uitvoer te brengen. Het geweten moet prominent aanwezig zijn in de politiek om te voorkomen dat we vrolijk voortgaan op de weg van 'same old, same old'. Om te voorkomen dat we ons laten meeslepen in ongeconditioneerde scenarios die slechts tot doel hebben persoonlijke ambities van personen en partijbonzen te verwezenlijken. Als partij hebben we permanente belangen en geen permanente vrienden. Onze belangen zijn het bewerkstelligen van welvaart en welzijn voor iedereen middels een beleid gekarakteriseerd door sterke corruptiebestrijding, gelijke kansen voor iedereen en duurzame ontwikkeling. Maar hoe realistisch is dat te bewerkstelligen als je een minimale inspraak krijgt in een regering? Laat ons eerlijk zijn, buiten de regering is het nog minder mogelijk, want dan blijf je langs de kantlijn. Dus als dat duidelijk is, dan komen we al een stap verder. We moeten dus in de regering. Met ons huidig kiesstelsel zal geen enkele partij in staat zijn om een zodanige meerderheid te halen op DNA en Regionaal nivo om alleen een President te kiezen en regering te formeren.

Samenwerking moet dus!

 En als we de samenwerking voor de verkiezingen vorm geven, dan verkopen we in ieder geval geen kat in de zak! Wij weten waar we aan toe zijn en kunnen ons terdege daarop voorbereiden. Dat is toch te prefereren boven niet weten waar en hoe geleurd gaat worden met de verkregen zetels. Dat vind ik tenminste. Op basis waarvan moet de samenwerking zijn dan? Zoveel mogelijk op basis van gelijke principes en beleidsinzichten! Dat is vereiste nummer 1. Daarnaast moeten wij als partij ook voldoende groeimogelijkheden hebben, en dat betekent niets anders dan meer verkiesbare plaatsen! En dit in meerdere distrikten. Geen enkele partij groeit zonder meer verkiesbare plaatsen en willen wij iets betekenen en daadwerkelijk de rol van het geweten in de politiek vervullen dan moeten we sterker zijn binnen de coalitie. Dus als u GEWETEN wilt in de politiek, dan kiest u voor ons! Alle goede dingen bestaan uit drie en dus ook mijn vereisten voor samenwerking. Ten derde we moeten een goed wat in het engels genoemd wordt 'contingency plan' hebben.  Dat wil zeggen geen ruimte voor chantage, harde aanpak van corruptie en bewegingen daartoe en een beleidsuitvoering die gekarakteriseerd wordt door teamwork in belang van elke kiezer en toekomstige kiezer.
Om Operatie Schoon Schip een goede kans van slagen te geven is het noodzakelijk dat aan het roer een kapitein staat die niet chantabel is, die geen strafblad heeft en een daadwerkelijke bruggenbouwer is tussen allen hier op ons grondgebied en daarbuiten. Wie dat precies moet zijn staat nog niet vast, maar wat wel vast staat is wie het niet mag/kan zijn! De huidige president en alles wat zich om hem heen verzamelt mag nooit meer in een dergelijke positie verkeren!Dit zijn de enige voorwaarden voor een president van Suriname die van belang zijn voor succes van Suriname en alle Surinamers!
Suriname kan nimmer meer geofferd worden ter bescherming van de persoonlijke belangen van een toevallige president en internationale en nationale achteruitgang en verscheuring ondergaan vanwege het onbeholpen en onverantwoordelijk handelen van een groepje rovers en machtswellustelingen.
Daarnaast zijn politici in DNA en in de regering nodig die geen strafblad hebben en die een duidelijke bereidheid tonen om de nieuwe koers van eerlijk, transparant en modern beleid vorm te geven. Ik hoop dat u samen met mij zal stemmen voor personen die daar daadwerkelijk blijk van geven en het niet alleen met de mond beleiden, want tsjonge ik ril soms als ik bepaalde personen de woorden 'goed bestuur' en 'corruptie' in de mond hoor nemen. Dus let u op! Indien ik kandidaat ben voor wat dan ook zal ik u vooraf voorzien van een notariele akte met daarin vermeld alle bezit van mij en mijn echtgenoot. Dit zodat u het zelf kunt natrekken als ik verdacht rijker ben tijdens of na mijn ambtstermijn. Ik zal niet wachten tot een wet of regelgeving dat van mij vereist. Zij die u zullen aangeven dat zij daarop wachten, zoeken slechts een excuus om het niet te doen. Let u op!

Tijd om in te schepen!

Maar goed, over dit alles wil ik natuurlijk nog verder met u van gedachten wisselen. Ik zal de komende tijd mijn best doen om meerdere mensen actief te gaan ontmoeten en als ik bij u in de buurt bent, kunnen we nog meer hierover van gedachten wisselen. Nu ga ik even verder met mijn strategien uitwerken om Operatie Schoon Schip na mei 2015 in uitvoering te brengen en ik doe een beroep op ook u,  als  u dat nog niet heeft gedaan, om aan boord te komen om samen met mij het schip op koers te brengen en te houden!
ALL HANDS ON DECK!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten