donderdag 1 mei 2014

Een bewogen week

Terwijl ik hier zit, achter mijn computer of zoals Rudie zegt voor mijn computer, zie ik in vogelvlucht de afgelopen periode weer aan me passeren. Het was echt een bewogen periode en hoewel het de Stille week hier ook onderdeel van was, was het allesbehalve stil in politiek Suriname. Het meest besprokene was wel de uitzetting van Pertjajah Luhur door de regeercoalite. Dit was niet geheel onverwacht, het gonsde er al maanden van dat zodra de begrotingsbehandelingen erdoorheen gejaagd waren, deze partij vaarwel gezegd zou worden. Dit als verkiezingsstunt naar de gemenschap, tenminste voor hen die er nog in tuinen. Maar er ging steeds weer iets mis met de begrotingsbehandeling en uiteindelijk had de baas geen geduld meer en wees PL de deur nog voor de begrotingsbehandeling begonnen was. Geschokt was ik niet. En ik denk dat de meeste Surinaamse kiezers er ook niet rouwig om waren; wat wel zielig aandeed was dat de president nu het idee wilde wekken dat hij een heldendaad had verricht. Hij die willens en wetens deze partij erbij had gehaald, neen, dat was wel even te gek voor woorden. Maar goed, er zullen zeker enkelingen zijn die daaruit zoveel genoegen hebben gehaald dat ze nachtjes lang niet kunnen slapen. PL moet nu maar kijken wat ze verder doet, als hij zo sterk is als hij zegt is dat toch zeker geen probleem. Hopelijk heeft de partij ook een wijze les geleerd uit deze hele ervaring, hoewel?

PASEN: OVERWINNEN VAN VERRAAD EN LAFHEID

Ik heb altijd van Kerst en Pasen gehouden. Hoewel Pasen het belangrijkste Christenfeest is, zet ik toch meestal meer tijd in de voorbereiding van Kerst, en ik denk de meeste mensen die ik ken. Wel vreemd he als je daarbij stilstaat. Maar wat nooit ontbreekt is de Paashaas en de Paaseieren. Die waren dit jaar extra duur. Toch kocht ik een grote zak van melkchocolade eitjes. Heerlijk! Goede Vrijdag was het idee om naar de dienst te gaan, maar nadat we Nathan, mijn neefje, in het hospitaal hadden bezocht, was ik niet zo enthousiast meer. Misschiein was ik ook gewoon lui. Nadat ik om 13.00 uur had gegeten, besloot ik niet te gaan naar de kerk en lekker thuis uitgebreid op de bank te blijven liggen. Deze dagen doen me echt goed wat rust betreft. Ik had intussen een Paasboodschap geschreven en deze weggestuurd.Ik schreef hem scherp, al zeg ik het zelf, maar ik vind het nodig dat iedereen een keer begrijpt waar we mee geconfronteerd worden en dat misleidend gescherm met het geloof, wat ronduit verdraaiing en misbruik van het geloof is, moet duidelijk zijn. Goed de boodschap was kort en krachtig. Aangezien het Goede Vrijdag was, besloot ik geen mensen te bellen. Ik had al een afspraak met me moeder om te gaan winkelen zaterdag. Dat werd even 'onderhandelen' want Rudie wilde naar Saramacca. We gingen dus smorgens naar Saramacca en smiddags winkelen en ma vond dat goed.

Saramacca in Charge

Op Saramacca is het altijd heerlijk, we hebben er de laatste tijd vaker over gesproken, als we het niet zouden moeten verkopen, maar Saramacca doet iets voor me, dat ik nergens anders ervaar. Mijn stress verdwijnt, heldere ideeen borrelen op in mij en ik voel me gewoon heerlijk vrij en" in charge". En dus ....neen voorlopig  verkopen we het niet. We waren er en aantal weekjes niet geweest, dus was er nogal wat wied te trekken en bomen schoon te maken. En de oogst....1 magere peper. Maar wel een heleboel bananen en bacoven. Genoeg voor Rudie om weer een ronde te maken langs alle familie en vrienden.
Al winkelend die middag met mijn moeder viel me op dat de prijzen van goederen echt wel omhoog zijn gegaan. Ondanks dat moet je je steeds aanpassen om nieuwe merken te gebruiken want om de een of andere reden is er nooit consistentie in de geimporteerde merken. Maar goed, het was wel gezellig en we genoten er beiden van denk ik.
Op zondag zouden we het paasmaal bij ma gebruiken en ik zou daar een speciale paascake voor maken, een van de reden dat ik inkopen was gaan doen zaterdag. Natuurlijk kwam er niets terecht van die hele paascake, geen tijd. Want zondagmorgen gingen we ook nog naar de kerk. Een leuke dienst met de zondagschool kinderen en de duidelijke boodschap van de dominee aan allen aanwezig dat het tijd is om ons te laten horen voor recht en rechtvaardigheid. Ik kan me vergissen, maar volgens ma, waren ze iets meer enthousiast bij het begroeten en zou dat misschien liggen aan mijn paasboodschap? Nou ja, het was goed om te zijn geweest. De middag brachten we door bij ma met heerlijke pom, aardappelsalade, ice-cream en cake. Ja, want hoewel de paascake niet meer was gelukt, was ik er toch in geslaagd om snel nog wat Brownies te maken, zeer tot plezier van Jayden. Natuurlijk was ook daar de politieke situatie onderwerp van gesprek met mijn broer Cliff. Er zullen nog veel vreemde dingen gebeuren zeiden we tegen elkaar.

Vertrouwen een schaars goed

Thuis wachtte Todd op ons, hij moest dringend eten. Nog voor het slapen gaan, bleken de vreemde dingen al te gebeuren, de nieuwe DC van Commewijne bleek een hoofdbestuurslid te zijn van de NPS. Paniek en ongeloof bij velen. Niet bij mij, ik verwacht dat in ieder van onze partijen we deze infiltranten hebben, die zullen pogen om in de meest cruciale en interne kringen van de partij te verkeren om zoveel mogelijk informatie tot zich te nemen en waar mogelijk ook de gang van zaken te beinvloeden. De vraag is natuurlijk blijf je open en transparant ook t.a.v. je" winning strategy" of moet je jezelf nu beschermen om dat alleen te delen met je geballoteerde inner-crowd? Lastige keuzes, maar je kan ook niet doen als een kip zonder kop. De huidige realiteit van onze maatschappij is dat velen hun principes, normen en waarden, gevoel van eigenwaarde en zelfrespect ernstig zijn verwaterd. Dat heeft gevolgen voor betrouwbaarheid en loyaliteit. Daar moeten we, en ik vooral, terdege rekening meehouden. Het zal allemaal blijken, dus daar hoeven we ons in ieder geval geen zorgen om te maken. En ik ontving reeds vanmorgen wat 'rook'signalen, dus ......spannende dingen staan te gebeuren.

Ik heb deze week ook voor het eerst filmpjes opgeload op youtube. Neemt ontzettend veel tijd en ik heb er nog een om op te laden, dat zal ik vandaag doen. Terwijl het upload zal ik mijn netwerk telefonisch onderhouden. Genoeg te doen dus. Deze week wordt weer een drukke week, want we gaan buiten de stad in het weekend, het tv programma moet gereed gemaakt worden voor uitzending en natuurlijk moet ik het dieet en de exercise weer ter hand nemen, want dat is de afgelopen weken wat op een zijspoor geraakt.Todd ligt heerlijk op balkon en ik luister naar de verschillende geluiden van de vogels die hier rondvliegen. Mijn huis is echt de heerlijkste plek. Rudie gaat naar de winkel en ik denk dat ik alvast een bad neem en dan kan de dag beginnen. Tweede Pasen 2014, wat zal deze dag ons brengen......nou in ieder geval een paasei, dat geef ik mezelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten